Totalul afișărilor de pagină

vineri, 24 martie 2017

Ana Blandiana - ghid prin Memorialul Victimelor si Rezistentei de la Sighetu-Marmatiei



      În anul 2010 am participat la Şcoala de Vară de la Sighetu Marmaţiei unde am fost întâmpinaţi, profesori şi elevi, de către doamna Ana Blandiana şi domnul Romulus Rusan. În prima zi ni  s-a făcut o prezentare a Memorialului, a eforturilor din care acesta s-a născut, a ce înseamnă de fapt perioada comunistă. Venind a treia oară la Sighet, am putut vedea cum an de an, s-au mai inaugurat alte săli, alte expoziţii, am observat cum, lună după lună, an după an, munca de arheologi ai memoriei desfăşurată de cei din echipa de la Sighet şi Bucureşti  acoperă noi şi noi pete albe pe harta represiunii şi rezistenţei anticomuniste.
      În prima sală de lângă intrare ne-a vorbit domnul Rusan. O parte din cele spuse am înregistrat aici:



        Din nefericire, domnul Rusan s-a stins din viaţă în decembrie anul trecut lăsând un gol imens în inimile celor care l-au cunoscut şi apreciat. Mă număr printre ei, timp de 5 ani în verile pline ale Sighetului l-am urmărit, l-am apreciat, i-am înţeles eforturile. Spunea odată cineva, nu mai reţin anume cine că ,,Dacă Ana Blandiana este sufletul Memorialului, atunci cu siguranţă că Romulus Rusan este creierul lui.’’ Iar azi echilibrul este tulburat, dat peste cap. Sper doar ca el să fie măcar parţial restabilit şi repus pe macaz fiindcă, domnul Rusan la cât era de pragmatic, cred că a gândit că Memorialul şi Fundaţia Academia Civică să funcţioneze şi fără fondatorii săi într-un viitor îndepărtat.
       După prezentarea de început, gazdele noastre ne-au prezentat Memorialul, sala cu sala, fiecare având libertatea să meargă cu un ghid de lux! Eu am mers să o ascult pe doamna Ana Blandiana şi am filmat în sălile dedicate reeducării de la Pitesi şi rezistenţei anticomuniste din munţi. O puteţi aici asculta pe doamna Ana Blandiana, o să vedeţi cât suflet pune în prezentare, cât de dedicată este, aşa cum a procedat mereu  şi în  intervenţiile de la conferinţele Şcolii de Vară.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu