Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 26 martie 2014

,,Aceasta nu e Ana Blandiana!''

        Ieri, cum am ajuns la scoala, Eduard m-a anuntat pe hol ca este ziua Greciei. Se intampla ca tocmai ce am facut o lectie despre Grecia, mai precis o parte din ea si copilul vazand la televizor stirea, m-a anuntat repede. La ora i-am intrebat, in afara de ziua nationala a Greciei, in afara de Sarbatoarea Bunavestirii, mai stiu ei ce zi este azi? Este ziua doamnei Ana Blandiana, o poeta si scriitoare deosebita, i-am anuntat. In prima banca, doua fete m-au intrebat extrem de mirate: ,,Cum, mai traieste?!’’Stiau niste poezii de-ale dansei de cand erau mai mici, de la clasele primare. Inocenta intrebarii, fetele lor teribil de mirate, m-au facut sa izbucnesc in ras. Dar nu numai asta! Iata ce mi-am mai adus aminte instantaneu:

     ,,Am fost odata, cu mai multi ani in urma, intr-o scoala elementara, la o intalnire cu copiii din primele clase, care stiau pe dinafara poemele cu Arpagic si pregatisera chiar un mic spectacol din ele. Invatatoarea m-a prezentat zambitoare, putin emotionata si solemna:
-                              -  Copii, iata, in scoala noastra a venit autoarea versurilor pe care le iubiti, le stiti pe dinafara, in mijlocul nostru se afla chiar Ana Blandiana. 
          Dar din banca intai a intrerupt-o o voce subtire si hotarata:
-                               -   Nu-i adevarat!
  Era un baietel de clasa intai sau a doua, in orice caz foarte mic, si a carui seriozitate contrasta comic cu infatisarea.
  Invatatoarea s-a oprit contrariata si descumpanita intre severitatea necesara si festivitatea momentului:
-                              -  Ridica-te in picioare! Ce nu-i adevarat?
-                             -   Nu-i adevarat ca e poeta Ana Blandiana.
   Invatatoarei nu-i venea sa creada.
-                              -   Ce-i obraznicia asta? Apoi a adaugat aproape curioasa: De ce crezi tu ca nu e poeta Ana Blandiana?
-                              -   Pentru ca poetii sunt morti.
          Clasa a izbucnit in ras. Invatatoarea m-a privit speriata sa vada daca nu m-am suparat, iar eu n-am uitat niciodata siguranta copilului care arostit acea formula ce parea doar la prima vedere absurda. Poetii sunt, intr-adevar, cel mai adesea morti si, pentru ca sunt morti, sunt intotdeauna si tineri. Chiar daca exista poeti, extrem de putini, care au trait pana la adanci batraneti, nimeni nu-si imagineaza poetii de 80 de ani, iar cititorii lor, care – imi place sa cred – sunt in majoritate adolescenti, nu se gandesc la ei ca la reprezentantii altei generatii. Deci intrebarea mea despre cum ar putea sa ma vada cei mai tineri decat mine are ca raspuns o alta intrebare, mult mai importanta, aceea legata de masura in care acesti mai tineri imi mai sunt sau nu cititori. Daca da, toate celelalte obiectii cad, poezia devine ea insasi o generatie in care te poti intalni, fara sa te miri, cu autorul lui Ghilgames sau cu Shakespeare, fara sa simti diferenta invelisurilor temporare, fericit doar de cautarea aceluiasi miez.
        Deci a vorbi despre tineri si despre batrani nu este, in ultima instanta, decat un fel de a te plasa sau nu in interiorul culturii. Ceea ce, transformand durata timpului in intensitate, poate echivala posteritatea cu tineretea.’’

    (Ana Blandiana, Fals tratat de manipulare)


In videoclipul de mai jos, Ana Blandiana, in viata, raspunde unor intrebari puse de doi reporteri improvizati si neavizati (de la minutul 11) !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu