Totalul afișărilor de pagină

luni, 11 aprilie 2011

Impresii de la Scoala de Vara Sighet - 2008


       Zilele trecute căutam prin materialele mele din arhivă şi am dat de acest text scris imediat după venirea acasă de la Sighetul Marmaţiei în iulie 2008. Era în formă brută încă, l-am retuşat şi îl pun pe blog pentru că eu cred că este interesant să se vadă cum am evoluat în ultimii ani, pornind de la începuturile reprezentate de vară 2008 până la hotărârea grea ce am luat-o acum o lună de a mă lansa în blogosfera pe un anumit domeniu de istorie şi memorie. Cel mai bine ar fi să plec de la cuvintele doamnei Blandiana, emblema ale întregii activităţi desfăşurate din 1993 încoace la Sighet: ,, Atunci când justiţia nu reuşeşte să fie o formă de memorie, memoria singură poate fi o formă de justiţie.’’



    Şcoala de Vară de la Sighet şi-a închis porţile de două zile şi încerc să îmi lămuresc unele gânduri, poate chiar sentimente scriind despre experienţa pe care am trăit-o acolo timp de o săptămână.


     Simţămintele ce mă încearcă nu aş putea să spun neapărat că sunt puternice, dar în orice caz, sunt cu totul noi. Nu ştiu dacă ar fi cazul să le leg de un fel de ,,lovitura intelectuala’’, de un fel de trezire, dar în acelaşi timp confuzie intelectuală sau un melanj al acestora.
     Cert este că aceste emoţii îmi produc un fel de nelinişte, mă îndeamnă să fac ceva, să nu stau să treacă timpul pe lângă mine şi să se estompeze, să le uit. Mai greu este însă că acest ceva ce trebuie făcut nu mi se releva, nu pot să îl identific cu certitudine şi să îmi urmăresc scopul clar pornind de la acest îndemn.
Starea mea de spirit este însă bună, parcă am primit un cadou neaşteptat sau mi s-a spus un lucru pe care prea puţini îl ştiu şi care mă face să cresc în ochii mei…
Acum, la concret…
    Impresia pe care mi-au produs-o Ana Blandiana şi Romulus Rusan a fost neaşteptat de bună, din prima zi, zi de zi, cunoscându-i tot mai bine am ajuns să îi admir şi să doresc să fac în aşa fel încât să nu le înşel încrederea cu care am fost trataţi şi speranţa lor că am putea să facem ceva, să transmitem ‘’memoria’’ mai departe copiilor.
Sinceritatea şi uneori naivitatea doamnei Blandiana, îndârjirea cu care şi-a susţinut scopurile au fost remarcabile. Un amic de la Sighet îmi spunea cât îi admiră pe cei care toată viaţa urmăresc un scop important, care lupta îndârjit pentru el. Iar acum cunoştea asemenea persoane aici.
    Doamna Blandiana şi domnul Rusan s-au ocupat timp de 15 ani de acest Memorial încercând din răsputeri să îl transforme într-o imagine clară şi acuzatoare a rezistenţei anticomuniste si a represiunii. Inaugurarea Şcolii de Vară, primele 10 ediţii au avut ca scop transmiterea memoriei către cei mai buni elevi, copii deosebiţi preocupaţi îndeosebi de istorie. Cu siguranţă că în rândul multora s-a trezit gustul pentru dezvăluirea adevărului şi restabilirea dreptăţii, dar numărul lor, a celor privilegiaţi a fost prea mic, nu avea cum să fie altfel.
      Anul acesta însă s-a încercat un lucru mult mai important, din punctul meu de vedere. Introducerea studiului represiunii comuniste la nivel naţional vă avea un efect serios în păstrarea ‘’memoriei’’, chiar dacă, că peste tot, că întotdeauna, mulţi nu vor fi interesaţi deloc de acest subiect.
    După mine, doamna Blandiana, care a suferit o grea deziluzie în anul 1996 prin trădarea de către Emil Costantinescu a unor idealuri anticomuniste, ar putea obţine acum un mare succes, acela de a influenţa generaţii de elevi pornind de la nivel instituţional.
Chiar şi un curs opţional, bine pregătit, bine predat, ar fi o victorie, ar putea, până la urmă să fie un precedent şi, cu sprijin politic, să se introducă în cele din urmă şi o oră obligatorie.
    Am urmărit zi de zi conferinţele de la Sighet, dezbaterile şi intervenţiile doamnei Blandiana până când s-a discutat despre subiectul pentru care am fost invitaţi acolo. Acum, la sfârşit îmi dau seama cum majoritatea micilor prelegeri ţinute de dânsa au prefigurat doar discuţia finală, au pregătit doar terenul. Cu pasiune şi cu înfrigurare parcă, şi-a susţinut cauză, a pus întrebări, a cerut explicaţii, ne-a invitat să venim cu idei, ne-a cerut să o ajutăm, ne-a cerut să nu plecăm fără a stabili ceva, fără a pune bazele unui plan care să poată fi susţinut la minister.
    Într-adevăr dânşii sunt puţin informaţi asupra învăţământului la disciplina istorie, nu știau nici măcar câte ore de istorie se predau acum în şcoală, nici vorbă să cunoască modalitatea prin care s-ar putea introduce o nouă oră sau un opţional. De aceea au fost cam descumpăniţi, descurajaţi, dar şi-au revenit şi au susţinut în continuare cu îndârjire planul dumnealor. Chiar şi după terminarea, în ultima zi, a conferinţelor, doamna Blandiana a cerut celor ce mai doresc să continue discuţiile să meargă într-un birou să vorbească separat. Din păcate concluziile oficiale, hârtia care ar fi trebuit să exprime poziţia noastră, nu a fost gata până când am plecat. Rămâne impresia puternică pe care ţi-o lasă nişte oameni ce îşi urmăresc obiectivul cu perseverenţă, o cauză care în lipsa justiţiei încearcă să facă dreptate sutelor de mii intraţi în maşina de tocat suflete şi trupuri comunistă.



    În toamna 2008 într-adevăr s-a introdus un curs opţional la nivel liceal pentru studiul istoriei regimului comunist. Eu personal, am schimbat opţionalul meu de atunci cu  ,,Rezistenta anticomunistă şi represiunea în zona Arges-Muscel’’ predat timp de doi ani şi ,,Rezistenţa anticomunistă şi represiunea în Romanaia (1945-1989) în perioada 2010-2011. Despre roadele acestora, voi vorbi în alt material, ele sunt încă acrişoare, dar deja simt şi o adiere de toamnă şi încep să apară mult râvnitele satisfacţii. A fost tare greu, este în continuare, atunci când o faci cu suflet, dar sunt fericit că am găsit locul unde să pun suflet. Alţii nu îl au…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu